Naar de inhoud
Home Theaterlezen Ralfi-lezen, maar dan leuk

Ralfi-lezen, maar dan leuk

De meeste scholen kennen het leeshalfuurtje. Theaterlezen past uitstekend in deze leestijd. Terwijl de klas in het eigen boek aan het lezen is, gaan – onder begeleiding van een stagiaire of een leesouder – vier kinderen theaterlezen.

Deze vier kinderen oefenen een week lang een hoofdstuk uit het verhaal. Het zijn kinderen met verschillend leesniveau, omdat de rollen ook zijn geschreven voor verschillende niveaus. Bedeel elk kind een rol toe die past bij het niveau. Nadat de kinderen vier dagen lang tijdens het leeshalfuurtje hebben geoefend, is er op de vijfde dag de ‘uitvoering’ voor de rest van de klas. Die duurt ongeveer 15 minuten. 


Ralfi-lezen

In het speciaal basisonderwijs en ook in het regulier basisonderwijs is het Ralfi-lezen in zwang geraakt. De iets zwakkere lezers hebben, volgens de methode Ralfi, baat bij het herhaaldelijk al dan niet in koor, lezen van dezelfde tekst. Ligt eerst de nadruk op het technisch leren lezen van de tekst, daarna komt het begrijpend lezen steeds sterker naar voren. Ook het tempo, eerst traag, gaandeweg vlotter, zorgt voor een beter begrip en een groter zelfrespect.

 

Groot nadeel van Ralfi-lezen is dat kinderen de teksten na een keer of drie wel gezien hebben. Er is geen intrinsieke motivatie om steeds weer die tekst te lezen. Het koorlezen is niet betekenisvol. Met een goede tekstkeuze is het nog wel even vol te houden, maar de elf keer in vijf sessies, die wordt aanbevolen, maakt dat lezen ploeteren wordt. Wel lijken de effecten van herhaald lezen van eenzelfde tekst, goed te zijn voor het technisch en begrijpend leesniveau van de kinderen.


Niet de nadelen, wel de voordelen

Een uitgelezen kans voor theaterlezen om de voordelen van Ralfi-lezen over te nemen, maar de nadelen (saai!) niet. Bij theaterlezen wordt eenzelfde tekst zeker een keer of zes gelezen, maar hier blijft de motivatie hoog.

Van goed technisch lezen gaat het groepje kinderen over in beter begrijpend lezen, zelfs met intonatie. De goede resultaten van het herhaaldelijk lezen van eenzelfde tekst, gecombineerd met de motivatie die een toneelstuk met zich meebrengt: Dat is theaterlezen.